Meer samen, minder 'ik' - Mirjam van der Zee

Ik ben Mirjam van der Zee, oftewel de Moonlady. Ik doe Maanjaarreadings en geef mensen hun Soul Seed Sentence. Dit zijn door mijzelf ontwikkelde methodes die wortelen in oude tradities, waarin je helder krijgt wie jij bent en waardoor het makkelijker wordt om naar buiten te brengen wat jij aan de wereld te bieden hebt. Twintig jaar massagepraktijk en levenslange studie van zowel medische, psychologische en neurologische kennis, én magisch-spirituele verkenningen hebben me gebracht waar ik nu ben.

 

We zijn op aarde om aardse dingen te doen

Voor mij zijn spiritualiteit en rituelen een manier om je leven te versterken, niet om de dagelijkse realiteit te ontvluchten. We leven hier op aarde, we zijn hier om dingen te doen die alleen in de aardse dimensie mogelijk zijn, en we doen die dingen aards, nuchter en gegrond. Over de combinatie van spiritualiteit en aards bestaan valt veel te zeggen, contempleren en speculeren, maar één ding staat vast: die twee begrippen sluiten elkaar niet uit, het zijn geen tegengestelden. Hetzelfde geldt voor wetenschap en intuïtie, lichaam en geest, hoofd, hart en onderbuik. Bij een gezonde en evenwichtige ontwikkeling vullen al deze gebieden elkaar juist aan.

 

Samen sta je sterk

De mens is niet alleen individu, maar ook groepsdier. Wat 'ik' wil is niet het enige criterium van belang. Wat 'ik' wil, dient anderen niet te schaden. Sommige dingen doe je voor elkaar. Samen sta je sterk; de mens als eenling heeft een stuk minder overlevingskans. Soms is het lastig om het individuele aspect en het groepsbelang te combineren. Maar ook die twee hoeven niet tegenover elkaar te staan, ook hier geldt: bij een gezonde en evenwichtige ontwikkeling vullen ze elkaar juist aan.

 

Inclusiviteit, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid zijn basiswaarden in mijn leven en werk. 

 

De maatschappij, dat zijn wij samen. Sommige dingen kun je heel goed zelf, maar puur selfmade is een illusie. Niemand heeft alles 100% zelf veroorzaakt. Je bent geboren uit je moeder, je luiers zijn verschoond en er is voor je gezorgd totdat je dat zelf kon. Allemaal hebben we zo nu en dan, soms korte tijd en soms langer, hulp nodig. Hoe we omgaan met de zwaksten in de samenleving bepaalt de mate van beschaving van die samenleving.

 

Een kantelpunt

 Onze manier van leven staat voor een kantelpunt. Lokale gemeenschappen merken steeds duidelijker dat we een wereldgemeenschap vormen, dat ons handelen wereldwijd consequenties heeft. Dit geeft wrijving, verwarring en angst. We plegen al te lang roofbouw op moeder Aarde, en de grenzen daarvan komen in zicht. Als we niet vechtend ten onder willen gaan, zullen we dingen fundamenteel anders moeten aanpakken. Een fundamenteel andere visie moeten ontwikkelen. Meer samen, minder 'ik'. In mijn werk bied ik ruimte om die wrijving, verwarring en angst te verwoorden, en om al die energie constructief te richten, er een nieuw 'huis' aan te geven. Zodat je het alternatief lééft, waarmee je anderen uitnodigt en soms zelfs toestemming geeft om dat ook te gaan doen.

 

Mirjam van der Zee

Reactie schrijven

Commentaren: 0