New Beginnings - Jaana Siltalsami

Ik zit helemaal te zwijmelen bij deze foto van René van Niedek. Deze symboliseert alles wat er op dit moment gaande is, zowel in de wereld als in mij.

Het beeld raakt me enorm! Het is vrolijk, het is levenslustig, het is mysterieus, het is dreigend, het is prachtig. Het ziet, het hoort, het roept, het leeft, het beweegt. En het komt eraan! Het is onvermijdelijk.

Het raakt me en het ontroert me. Het doet me denken aan het opengaan van de maatschappij. Maar ook aan het opengaan van mijn Hart. En misschien wel het opengaan van het 'wereldhart'.

Zoveel boosheid is er in mij geweest en nog steeds. Boosheid over het ontkennen van de coronasituatie. Boosheid over demonstraties tegen de maatregelen. Boosheid over allerlei onzin die er verspreid wordt. Boosheid over gebrek aan solidariteit en verantwoordelijkheid. Boosheid over dingen die tegen mijn morele kompas, mijn intellectuele begrip en mijn innerlijke, gevoelde ervaring in gaan.

En ook boosheid over het gevoel van alleen gelaten worden. Boosheid over dat ik (het kind in mij) geen ruggensteun ervaar. Dat ik (het kind in mij) het alleen moet doen. Boosheid over dat ik voor mijn gevoel (het gevoel van het kind) moet (moest) trekken en duwen binnen mijn Shiatsu-opleiding om alles goed te laten lopen... Allerlei projecties die terug te voeren zijn naar de te grote verantwoordelijkheid die ik als kind gedragen heb. Allemaal gedachten en overtuigingen die niet meer echt passen in de situatie van nu. Maar ja. Ik ben wel boos.

Steeds sterker wordt echter de roep van het Hart. Om te verzachten. Om te vergeven. Om de boosheid te vormen tot kracht. Het Hart te openen maar toch standvastig te blijven. 

Ik zie in de foto het Hart en de Hartbeschermer (Pericard). Dat zijn begrippen uit de Chinese geneeswijze. De beschermer is al van zichzelf heel mooi. Maar als het Hart opengaat kan de beschermer rusten. Het Hart neemt het over. De beschermer blijft. De beschermer is dan minder zichtbaar maar is er nog steeds. Hij geeft die nodige ruggensteun.

Een open Hart betekent niet alles voor lief nemen. Het betekent helemaal durven zijn met de liefde die er is.

Liefs,

Jaana

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0